Wuxia anbefaler

Podcast

bZPOMIyEYou Must Remember This av Karina Longworth

Hemmeligheter og glemte historier fra Hollywoods gullæra, fortalt av tidligere LA Weekly-filmkritiker Karina Longworth. Gjennom-researchet, og levert med Longworths’ dype, deadpan stemme, blir kjendissladder kontekstualisert nok til å kunne kalles filmhistorie.

Her er en egen sesong med historier rundt produksjonsselskapet MGM, og en annen om hvordan Hollywood så ut under andre verdenskrig. Et godt sted å begynne er likevel i den kanskje minst filmrelaterte sesongen – historien om Charles Manson. Longworth gir en fascinerende gjennomgang av hvordan endringene i Hollywood på 1960-tallet la til rette for at medlemmene i Manson-familien kunne finne sammen. Dessuten sparer hun ikke på detaljene rundt Charles Mansons skrudde ideologi, hva «familien» fant på mens de var i tung syre-rus, og drapet på Roman Polanskis kone, Sharon Tate.

www.youmustrememberthispodcast.com

 

Utstilling

Musée Miniature et Cinema

Musée Miniature et Cinema i Lyon.

Dette museet ligger i Lyon i Frankrike og har to samlinger: en med mer enn hundre hyperrealistiske miniatyrscener, og en filmutstilling som fokuserer på spesialeffekter, med over tre hundre originale rekvisitter. Museet er også opptatt av å bevare filmhistorien gjennom å restaurere gamle rekvisitter, som piratsverd, fjernstyrte juksedyr, sci-fi-kostymer og monstre fra det ytre rom.

www.museeminiatureetcinema.fr

 

Filmprogram
«Razor Blades» (1968) av Paul Sharits.

«Razor Blades» (1968) av Paul Sharits.

The Dream that Kicks på Cinemateket i Oslo

Greg Pope er live cinema-kunstner og kurator av den månedlige programserien The Dream that Kicks på Cinemateket i Oslo. (Les mer om hans tanker rundt kuratorrollen i enquêten i dette nummeret.) The Dream that Kicks er en visningsserie som knytter sammen nye og gamle kunstnerverk i tematiske programmer. Pope sier om serien at han er ute etter å presentere det fantastiske, det problematiske, det vakre, det farlige, det briljante og det stygge – helst alt i et program. Rekkefølgen filmene vises i gjør noe med hvordan man leser dem. En film kan kaste lys over filmen som gikk rett før, eller den som kommer etter.

http://gregpope.org/the-dream-that-kicks-programme-archive-2015/

 

BokomslagSteneBok

Skuespillerkunsten av Øystein Stene, Universitetsforlaget (2015)

Man skal ikke langt tilbake i filmhistorien før skuespillerteknikken fremstår som stivere og mer teatralsk enn vi er vant til i dagens filmer. Men hvorfor er vi opptatt av at skuespill skal være naturlig og subtilt, når det ikke alltid har vært sånn? Forfatter og regissør Øystein Stene har skrevet det han beskriver som den første samlede introduksjonen til skuespillerkunsten. Han går gjennom det vi vet om skuespill fra sjamanene i steinalderen, via antikken og renessansen frem til vår tids film-, teater-, og performancekunst.

En bok ikke bare for skuespilleren, men også for alle oss som ser på.

 

 

Film

Magic Blood Machine (2011) og When I Go Out I Bleed Magic (2015) av Ingrid Torvund,
i samarbeid med Jonas Mailand

Stillbilde fra «When I go out I bleed magic» (2015).

Stillbilde fra «When I go out I bleed magic» (2015).

Magic Blood Machine av Ingrid Torvund (utdannet fra Kunstakademiet i Oslo) var en del av Høstutstillingen i 2013. When I Go Out I Bleed Magic er andre del i denne videotrilogien, og ble vist på årets Høstutstilling. I ordløse, mystiske tablåer følger vi eventyraktige figurer gjennom skogen mens de utfører sine riter og dagligdagse handlinger. De håndlagde kostymene og rekvisittene gir et hypnotisk univers, sammen med den suggerende musikken av Jan Erik Mikalsen.

Begge filmene kan ses på Torvunds Vimeo-side.

 

Filmselskap

28eca32Produksjons- og distribusjonsselskapet A24

Kan en filmprodusent eller en distributør være en kurator? Distribusjons- og produksjonsselskap ses kanskje mer som markedsstyrte forretningsfolk enn forkjempere for helhetlig kunstnerisk tankegang, men særlig ett selskap ser ut til å gå for både lønnsomhet og visjon; selskapet A24.

Grunnlagt i New York i 2012 av produsentene Daniel Katz, David Fenken og John Hodges, har A24 raskt markert seg som et produksjons- og distribusjonsselskap som fokuserer på de mellomstore filmene med klare kunstneriske verdier. Noen av filmene deres er Spring Breakers (Harmony Korine, 2013), The Bling Ring (Sofia Coppola, 2013), Under the Skin (Jonathan Glazer, 2014), A Most Violent Year (J.C. Chandor, 2014), Locke (Steven Knight, 2014), abortkomedien Obvious Child (Gillian Robespierre, 2014) While We’re Young (Noah Baumbach, 2014), Ex Machina (Alex Garland, 2015), Amy (Asif Kaspadia, 2015) og Room (Lenny Abrahamson, 2015).

Faste lesere av Wuxia vil merke seg at Aksel Kielland har skrevet om flere av disse filmene, sist i nummer 1–2/15 om hvordan Spring Breakers klarte å knekke internett-koden og viste at kunstfilmer fortsatt kan bli betydningsfulle mediefenomener. Det var også poenget til David Erlich i en artikkel i Slate, da han tidligere i år mente at A24 kan være redningen for Hollywood, fordi de klarer å gjøre et stort nummer av selv de små og mellomstore filmene, som tidligere ofte har druknet i markedsføringsbudsjettene til store Hollywood-blockbustere.

«The Bling Ring» (2011) av Sofia Coppola.

«The Bling Ring» (2011) av Sofia Coppola.

Som Erlich oppsummerer: En A24-film er ofte regissert av store filmskapere (Sofia Coppola, Noah Baumbach), eller noen i ferd med å bli det (J.C. Chandor, James Ponsoldt), filmene kan være av ulike sjangere, med de er fortsatt personlige og visjonære, og i tillegg caster de ofte kjente fjes på uventede måter.

I The Bling Ring går Emma Watson fra et image som skoleflink Hogwarts-student til en bortskjemt tenåringskriminell. I Spring Breakers får de uskyldsrene Disney channel-jentene Vanessa Hudgens og Selena Gomez løpe rundt i bikini med skarpladde pistoler. I en av A24s nyeste filmer, The End of the

«While we're young» (2014) av Noah Baumbach.

«While we’re young» (2014) av Noah Baumbach.

Tour (James Ponsoldt, 2015), beveger Jason Segal seg vekk fra How I Met Your Mother-rollen de fleste kanskje forbinder ham med, og trer inn i en mørkere, mer fysisk krevende rolle som David Foster Wallace.

Det er kanskje vanskelig å tillegge kuratorrollen til selskaper som først og fremst er ute etter å finne prosjekter som kan selge. Like fullt er det verdt å merke seg et selskap som A24, hvor de tydelig satser på en viss type historier, og – som David Erlich påpeker – foreløpig nok gjør det til større kulturell anerkjennelse enn økonomisk vinning.

http://www.a24films.com

_

 

 

Advertisements

One response to “Wuxia anbefaler

  1. Tilbaketråkk: NYTT NUMMER UTE NÅ! Wuxia 3-4/15: Film og kuratering | WUXIA·

Kommentarer er stengt.