innhold i wuxia 1/13: film&kapital

Innhold i wuxia 1/13 med temadel om Film&kapitalImage

Arbeiderens revansj? – Tonje Skar Reiersen skriver om arbeiderklasse i nyere svensk film med utgangspunkt i Spise sove dø (2013) av Gabriela Pichler.

Den industrielle angstens ruiner – Aksel Kielland skriver om Hollywoods bruk av tomme lagerlokaler og nedlagte fabrikker. Gjennomtenkte visuelle metaforer for industriens kollaps? Eller hendige tomme lokaler for filmskapere å lage spektakulære eksplosjoner og stunts?

På eget incentiv – Burde Norge innføre skatteletter for å lokke til seg filminnspillinger, spør Ulrik Eriksen.

En nødrakett for norsk filmkultur – Ellen Engelstad gjennomgår den norske lavbudsjettfilmens historie.

Eisenstein og Kapitalen – Sergeij Eisenstein hadde store planer om å filmatisere Kapitalen av Karl Marx, men fikk aldri gjennomført det. Eirik Frisvold Hanssen skriver om filmen som kunne ha vært.

Tre sanger om Stalin – Den selvutnevnte scriptdoctoren Stalin likte virkelighetsfornektende sovjetmusikaler. Maria Fosheim Lund gjennomgår sjangeren Sovjetmusikalen.

Finanskrise eller opplysningskrise? – Maria Moseng skriver om opplysningskrisen i film som har kommet parallelt med finanskrisen.

The Accumulation of Rage – Marit Kathryn Corneil har brevvekslet med den franske regissøren Sylvain George og sett hvordan filmene hans trenger inn i problemstillinger rundt immigrasjon og hvordan sirkulasjon av penger har sin parallell i sirkulasjon av mennesker.

Er dette piratene vi leter etter? / Pirat-enquete – Marte Stapnes ser på dokumentarfilmen TPB: AFK The Pirate Bay: Away From Keyboard om den svenske rettssaken mot bakmennene til fildelingsnettstedet Pirate Bay. Seks aktører fra filmbransjen forteller deretter anonymt om deres forhold til piratkopiering.

Stars in the Dustbin – Rachael Rakes tar for seg Sarah Christman’s essayfilm As Above, So Below (2012) som blant annet ser på hvordan mennesker forholder seg til avfall.

Moving the Masses – Ti-Kai Chang skriver om den utbredte nostalgien for utendørskinoen i Kina.

Å se film med kroppen – Sara Orning tar for seg Michael Hanekes filmer og hvordan hun som seer og filmviter forholder seg til de kroppslige reaksjonene filmene fremkaller.

Ekstraordinære kropper og kroppslige økonomier – Jan Grue ser på kroppslig annerledeshet hos karakterer på film, blant annet i Hanekes Amour og i The Sessions av Ben Lewin (2012).

Slipp singularitetene fri – Kjetil Røed analyserer filmskaper Lene Bergs særegne kunstverk.

Også i nummeret:

– intervju med Eva Bakøy om Kvalitet i praksis – film, fjernsyn og foto Bakøy og Pujik (red.)

– intervju med Mona Pedersen om avhandlingen hennes Forretning og fornøyelser. Stumfilmens kino i Norge 1910/ 1925.

– intervju med Jan-Roar Bjørkvold som har skrevet …som forandret verden. 90 år med musikk og kvinner i film.

Sjekk hvor du kan kjøpe bladet.

Advertisements